معماری
خانه » گزارشات » بررسی مکانیسم تاثیر دينداري بر رفتار شهروندي سازماني

بررسی مکانیسم تاثیر دينداري بر رفتار شهروندي سازماني

بررسی مکانیسم تاثیر دينداري بر رفتار شهروندي سازماني[1]

ناصر صنوبر[2]

     چکیده:یکی از موانع مهم بسط آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حاضر عدم استفاده از رویکرد علمی در یرنامه ریزی اجرای آنها تشخیص داده می شود و شناخت مکانیسم اثر رفتاری آنها بسیار ضروری است. بی تردید دین یکی از عوامل مهم شکل دهنده به ارزشها و باورهای بسیاری از انسانها در جوامع مختلف     می باشد و اثرات غیر قابل انکاری بر روی رفتار انسانها دارد. این اثرات در محیط کاری سازمانها نیز نمود می یابد. در این مقاله به بررسی تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم دینداری بر روی یکی از ابعاد مهم رفتار سازمانی، یعنی رفتار شهروندی سازمانی، پرداخته شده است. بدین منظور متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عاطفه مثبت نیز به عنوان متغیرهای واسطه شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. مدل يابي معادلات ساختاري بر روي داده های حاصل از 124 پرسشنامه گرداوري شده از مديران فعال در بخش ارتباطات و مخابرات شهر تبريز، نشان می دهد که دينداري بر روي رضايت شغلي، تعهد سازماني و عاطفه مثبت تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر، اثر مثبت تعهد سازماني بر روي رفتار شهروندي سازماني نيز مشاهده شد. در نتيجه، هرچند دينداری اثر مستقیم بر روی رفتار شهروندی سازمانی ندارد، ولی به طور غیر مستقیم و از طريق تعهد سازمانی بر روی آن اثرگذار است و در صورت اجرای علمی بایسته های دینی ضریب موفقیت برنامه های دینی افزایش می یابد.

 

واژه های کليدي: دينداري، رفتار شهروندي سازماني، رضايت شغلي، تعهد سازماني، عاطفه مثبت.

[1] این مقاله از یک طرح پژوهشی به همین نام و با حمایت دانشگاه تبریز استخراج شده است.

[2] . دکترای سیاستگذاری سازمانی و دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران

[wpfilebase tag=file id=1 tpl=download-button /]

همچنین ببینید

دانلود کتاب چکیده مقالات همایش

برای دانلود کتابچه چکیده مقالات همایش بر روی لینک زیر کلیک نمایید [wpfilebase tag=file id=27 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس